بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

عیب یابی الکتروموتورهای(دی سی)

بنام خدا

موضوع:عیب یابی الکتروموتورهای دی – سی  یا ریپولسیون

مانند دیگرالکترومتورها، موتورهی فوق را برای اتصال زمین، اتصال کوتاه ، مدار باز ، معکوسبودن قطبها آزمایش می کنیم

ارمیچرو استاتور هر دو را بایستی باین ترتیب آزمایش میکنیم .

 

آزمایش اتصال زمین

روش معمول آزمایش اتصال زمین استاتوراستفاده از لامپ است . یک سر لامپ آزمایش را به بدنه و سر دیگر آنرا به یک سرسیم پیچی استاتور وصل می کنیم. اگر لامپ روشن شد  اتصال زمین وجود دارد. روش کشف محل اتصال باین صورت است که تمام سرهای استاتور را باز می کنیم و هر کدام از قطبهارا جداگانه تست می کنیم ومحل اتصال را پیدا میکنیم.

سیم پیچی آرمیچر و کموتاتور(کلکتور)بایستی بدقت با همین روش جهت اتصال زمین آزمایش میکنیم . در بعضی موتورها

نگهدارنده های جاروبک به سپر ها اتصال بدنه پیدا می کنند باین ترتیب قبل از اینکهارمیچر برای اتصال زمین آزمایش کنیم جاروبکها را از کموتاتور جدا میکنیم اگر در آرمیچر اتصال زمین نمایان شد آزمایش کشف محل آن با روش اندازه گیری که در آینده توضیح داده می شود انجام میدهیم . ولتاژتقریبی هزار ولت بین سیم پیچی و زمین (بدنه)اعمال میشود که ممکن است در نقطه اتصالی جرقه زده محل آنرا نشان دهد.

 

آزمایش اتصال کوتاه

استاتور جهت اتصال کوتاه با استفاده از روش های زیر آزمایش می کنیم .

استفاده از عیب یاب داخلی موتور ،روش اندازه گیری افت ولتاژ هر قطب ، اندازه گیری مقاومت سیم پیچی هر قطب،احساس

داغتر شدن پیچک پس از کار کردن موتور بمدت کوتاه ،پیچک اتصال کوتاه شده را نیز می توان با گذراندن جریان مستقیم از سیم پیچی واندازه گیری شدت میدان با یک قطعه اهن معلوم کرد . قطبی که حداقل کشش یا فشار را داشته باشد اتصال کوتاه است .

اگر پیچکی سوخته یا سیاه شده باشد تنها بازرسی برای  پیدا کردن پیچک معیوب کافی است.

آرمیچر را برای اتصال کوتاه با میلی ولتمتر آزمایش می کنیم. در صورتی که ارمیچر سیم پیچی موجی داشته با شد با یک عیب یاب امتحان می کنیم باید یاد آور شوم که  در آمیچرهای با سیم پیچی در همنمی توان با عیب یاب تست کرد

در آینده نزدیک تست آرمیچر را کاملا شرح خواهیم داد

 

کار برد ابزار

نام ابزار

ابزارهای اندازه گیری ولتاژ؛ مقاومت جریان وتوان

برای عیب یابی مدار

مالتی متر؛ ولت متر؛ آمپر مترگیره ای ؛ وات متر

کسینوس فی متر گیره ای

 

بالا بردن مقدار نامی جهت خواندن ولتاژ وجریان بالای مدار

ترانسفورمرهای جریان و ولتاژ؛اندازه گیریهای شانت

جهت شناسایی یاتاقان های محرک ونشتی ها مورد استفاده قرار میگیرد

ترانزیستور یزد استنرواسکوپ

اینابزارها مقادیر؛ جریان؛ ولتاژ؛ توان؛ دما را بطور دایم ثبت میکنند ونمودار سازی می نمایند

ابزار دقیق های ثبت کننده

سرعت دورانی ماشین را امتحان می کند

تاکومتر

جهت امتحان مفاومت عایق از (میگر)دما از(ترمو متر)

رطوبت از (سایکرومتر)استفاده می شود

تستر عایق سنج(میگر)دماسنج(ترمومتر)رطوبت سنج(سایکرومتر)

؛ روغن ترانسفورمرودیگر روغن های QSBآزمایش 

عایقی

تستر دی الکتریک سنج روغن قابل حمل و فیلتر روغن

فاصله هوای مابین روتور واستاتور را در موتورها وژنراتورها اندازه گیری می نمایند

گیج های فاصله هوایی سنج(فیلرها)

گیریس وکثیفی رااز سیم پیچی های موتور وقطعات الکتریکی جدا کرده و آنهارا تمیز می کند

محلول های پاک کننده

جهت سنگ زنی؛صاف کردن وپرداخت کاری کموتاتورهاوحلقه های لغزان

سنگ های دستی(درشت-متوسط-ریز)

DCفشارجاروبک هارا بر رویکموتاتورهای موتور

می سنجد؛فشارکنتاکت هایالکتریکی ACیا موتورهای

دستگاه سنجش تنش فنر

ازذره بین ها جهت دیدن دقیقترجاروبک های؛کموتاتورها کنتاکت های کوچک یا قطعات کوچک استفاده می شود از دوربین دو چشمی جهت بازدید ازقطعات ولتاژ بالا از راه دور در حین کار استفاده می شود

ذربین درشت ؛دوربین دوچشمه

جهت گردش موتور را قبل از اتصال امتحان میکند

تستر گردش موتور

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد